Puzzelen met tarieven

Het is een bekend gegeven voor de consument: pleeg grondig onderzoek naar prijzen en tarieven. De aanbieding mag soms heel aantrekkelijk lijken, is het echt de goedkoopste?

In dit geval neem ik je mee op een zoektocht naar het goedkoopste tarief om van een willekeurige plaats in Nederland naar Berlijn te komen. NS International heeft een op het eerste oog aardige aanbieding: € 39 per persoon enkele reis. Met twee personen retour komt dat uit op € 156. Wil je daar een zitplaatsreservering bij, dan moet je € 18 bij dit bedrag optellen en komt het totaal uit op € 174. Het is overigens vrijwel onmogelijk de kosten van de zitplaatsreservering op de site van NS International te vinden. Pas als je begint met boeken kom je er achter.

Stel nu dat je een Dalvrij abonnement hebt, of een ander abonnement waarmee je binnen bepaalde voorwaarden vrij of anders met korting in Nederland kunt reizen. Dat helpt je niet bij de aanbieding van NS. Die vindt kennelijk dat hun aanbieding van € 39 op zich al aardig genoeg is. Daar hebben ze op zich ook best gelijk in. Je reist voor dat bedrag 650 km, ofwel voor € 0,06 per kilometer (met zitplaatsreservering € 0,074). Als je met twee personen reist, heb je daar zelfs met de huidige lage benzineprijzen amper de brandstof van je auto mee betaald (ANWB routeplanner rekent ruim € 155), laat staan verdere kosten.

Toch, het kan goedkoper. De Duitse spoorwegen hebben namelijk voor trajecten binnen Duitsland aanbiedingen die flink onder de internationale prijzen zakken, zeker als je met meer tegelijk reist. Een enkele reis voor twee (!) personen van Bad Bentheim naar Berlijn kost namelijk € 49. Je kunt dit ticket heel eenvoudig op internet boeken, ook in Nederland. Je moet dan vervolgens natuurlijk wel naar Bad Bentheim reizen. Met een Dalvrij abonnement kost dat € 6 per persoon enkele reis. Het totaal van een reisje naar Berlijn komt dan op € 110, zonder zitplaatsreservering. De kilometerprijs zakt dan nog eens fors, namelijk naar een goeie € 0,042 (en wat meer als je de zitplaatsresevering meerekent), met z’n tweeën € 0,085. Daar kan de auto echt niet meer tegenop. Dat geldt in dit geval ook voor de reistijd. In Nederland heeft de trein veel weg van een stoptrein (traag, geen internet), maar in Duitsland wordt echt snelheid gemaakt en dat merk je. Van mijn woonplaats, Woerden, naar Berlijn kom je ergens uit op de 6,5 à 7 uur. De routeplanner van de ANWB geeft voor die reis per auto een ruime 6 uur.

Als je wilt, kun je nu nog wat verder met tarieven en mogelijkheden spelen. Op het Duitse traject kost een 1e klas kaartje voor twee personen bij tijdig boeken € 69. Dat is dan ook nog eens inclusief de zitplaatsreservering, waardoor het verschil met het 2e klas ticket – als je de zitplaatsreservering bij koopt – heel beperkt is: € 11. Verder is het denkbaar dat je in Hannover overstapt op de ICE, de supersnelle Duitse intercity’s. Je moet dan dus wel een extra keer overstappen, maar daar krijg je dan ook de nodige extra luxe voor, zeker in de 1e klas. Bovendien ben je een kwartier eerder op je eindbestemming. Als je geluk hebt, kost dat alles niets extra’s, behalve de overstap en het wachten op een winderig perron dan. Met wat puzzelen krijg je op deze manier voor minder geld in verschillende opzichten meer waar. Bij nader inzien valt de op het oog zo aardige aanbieding van NS International eigenlijk gewoonweg tegen.

 

Over Klaas-Willem de Jong

Mijn naam is Klaas-Willem de Jong. Ik ben docent kerkrecht en opleidingscoördinator van de VU-PThU joint bachelor Theologie aan de Protestantse Theologische Universiteit. Ik studeerde theologie in Kampen (1979-1985), in Boedapest (1987-1987) en promoveerde aan de VU (Amsterdam, 1996). Verder studeerde ik Nederlands Recht aan de Open Universiteit (2002-2010). Mijn afstudeerscriptie ging over de verhouding tussen kerkelijk recht en privaatrecht. Eerder was ik predikant in Oudega (SWF), Haarlemmermeer-Oostzijde (Rijsenhout), Oudshoorn-Ridderveld (Alphen a/d Rijn) en Leidsche Rijn (Utrecht). Nog steeds studeer ik graag. Ik wandel en fiets. Daarnaast heb ik als hobby treinen (groot en klein). Meer informatie op mijn website: www.kwdejong.nl en op de blog www.kerkenrecht.nl
Dit bericht is geplaatst in Alles, Overig. Bookmark de permalink.